Voksenkurs

Ashtanga yoga
Ashtanga yoga er en dynamisk og fysisk yogatype. Gjennom trening i Ashtanga yoga utvikles styrke, fleksibilitet og konsentrasjon. Et viktig kjennetegn på Ashtanga yoga er vinyasa prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust og bevegelse system, og bidrar til en dynamisk flyt mellom stillingene. Ashtanga er et fysisk krevende system, som gir stor belønning i form av styrke, fleksibilitet, utholdenhet, fokus og klarhet i kropp og sinn.
I Ashtanga yoga er øvelsene satt sammen i en bestemt sekvens i flere serier. I en Ashtanga nivå 1 klasse, ledes elevene gjennom halvparten av den første serien (primary series). Serien innledes med solhilsener og fortsetter med stående og sittende stillinger, foroverbøyninger, bakoverbøyninger, rotasjoner og opp-ned stillinger.
Ashtanga yoga nivå 1 er et introduksjonskurs som ikke krever forkunnskaper.
I Ashtanga nivå 2 klassen går elevene gjennom mesteparten av første serien, med nødvendig instruksjon underveis. Vi åpner og avslutter med en kort chant.
Ashtanga yoga nivå 2 er et videregående kurs.
Dynamisk yoga
Dynamisk yoga styrker rygg, mage, ben og armer. Sammen med avspennings- og pusteøvelser gir det en smidig og sterk kropp. Vi bruker sekvenser av yogastillinger som lenkes i hverandre i takt med inn- og utånding. Dette øker blodsirkulasjonen, styrker og forlenger musklene og man kommer ut av timen med en bedre holdning og en ny letthet i kropp og sinn. Dynamisk yoga er spesielt egnet for nybegynnere.
Tina_helfigur
pilates_low
Pilates
Pilates passer for alle voksne uansett alder og fysisk form. Dette er styrketrening og bevegelighetstrening med fokus på de musklene som gir god støtte i kroppen, core muskulatur. Denne kombinasjonen gjør at man får trent musklene maksimalt og får en kropp som fungerer i hverdagen.
Styrkemix
En times investering for økt styrke og overskudd. En sterk kropp tåler mer!
Vi trener sentrale muskelgrupper til fengende musikk. Enkle trinnkombinasjoner inngår for oppvarming og variasjon.
Klassen passer for alle, både ungdom og voksne, og ledes av Vibeke og Maja. Vibeke vil lage programmet for klassen. Hun er utdannet fra NIH samt spesialist i idrettsfysioterapi.
God veiledning og kvalitet i øvelsene/utføringen vil vektlegges. En tøff og morsom time der hver enkelt jobber ut fra egne forutsetninger og nivå.
Maja har gjennom alle år deltatt aktivt på Dansesonens kurs og utviklet seg til en sterk og nydelig danser. Hun vil i samarbeid med sin mor Vibeke ledet kursene denne høsten.
Yoga_treningsbilde_2016
Dansemix/styrke
God og allsidig trening til fengende musikk. Klassen er basert på enkle dansebevegelser. Vi styrker og strekker hele kroppen og legger særlig vekt på styrking av mage, rygg, rumpe og lår.
Dansemix senior
God og allsidig, men skånsom trening på dagtid. Klassen er basert på enkle dansebevegelser, ingen forkunnskaper er nødvendig. Vi styrker og strekker hele kroppen, og legger særlig vekt på styrking av mage, rygg, rumpe og lår. Deltakerne har på treningsklær og innejoggesko, husk vannflaske.
Timeplan høsten 2019